W dniu 16 marca 2002 roku odbył się szkolny konkurs przyrodniczy, w którym wzięło udział 36 uczniów z klas piątych. Przystępujący do konkursu musieli wykazać się umiejętnościami logicznego rozumowania, korzystania z informacji. Głównym celem konkursu było wskazanie na integrację wiedzy matematycznej i przyrodniczej oraz jak zjawiska występujące w przyrodzie da się opisać w sposób matematyczny.
Udział uczniów w konkursie mobilizuje do samodzielnych obserwacji przyrodniczych oraz poszerzania wiedzy na tematy przyrodnicze oraz zwracają uwagę na problemy ochrony przyrody w Polsce.
KONKURS sprawdzający wiadomości i umiejętności
z przyrody dla klas piątych
Ziemia planetą życia.
1. W jakim kierunku obraca się Ziemia?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. W ciągu doby Ziemia wykonuje jeden pełny obrót wokół własnej
osi. O jaki kąt obróci się w ciągu jednej godziny?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
3. Polska graniczy z Białorusią:
a) na wschodzie, c) na północy, ,
b) na zachodzie, d) na południu,
4. Połącz nazwę parku z charakterystycznym obiektem chronionym;
a) Wigierski Park Narodowy a 1. wydmy ruchome
b) Ojcowski Park Narodowy b 2. żubr
c) Słowiński Park Narodowy c 3. Maczuga Herkulesa
d) Białowieski Park Narodowy d 4. Jezioro Hańcza
5. Jaka siła przyrody kształtuje krajobraz pustyni?
a) woda, c) zmiany temperatury,
b) wiatr, d) lodowiec.
6. Wymień 2 pasma górskie w Polsce z ich najwyższymi szczytami.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Największym jeziorem w Polsce jest . . . . . . . . . . . . . . . .
Najgłębszym jeziorem w Polsce jest . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Spadanie kropli deszczu to oddziaływanie:
a) elektrostatyczne, c) magnetyczne,
b) grawitacyjne, d) sprężyste.
9. Jak nazywamy zamianę pary wodnej w ciecz?
a) parowanie, c) krzepnięcie,
b) topnienie, d) skraplanie.
10. Kaszuby to obszar pojezierny. Co ukształtowało jego krajobraz?
a) ruchy górotwórcze, b) trzęsienia ziemi.
c) lądolód skandynawski, d) wybuchy wulkanów.
11. Zaznacz cechy krajobrazu pojezierzy:
a) równiny, c) gołoborza,
b) pagórki, jeziora, lasy, d) wysokie góry.
12. Połącz w pary miary i przyrządy pomiarowe:
termometr mm
deszczomierz m/sek
wiatromierz hPa
barometr * C
13. Obecnie największy udział w zatruwaniu ołowiem nas i środowiska mają:
a) farby i lakiery,
b) silniki spalinowe,
c) ptaki nadziane śrutem myśliwskim,
d) rury wodociągowe.
14. Oblicz, która godzina czasu miejscowego jest w Madrycie (3*W),
jeżeli Słońce góruje w Warszawie (21*E).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
14. Lato na półkuli północnej jest wtedy, gdy promienie słoneczne
padają prostopadle na:
a) Zwrotnik Koziorożca, c) Zwrotnik Raka,
b) Równik, d) Koło Podbiegunowe
15. Podaj, w której strefie oświetleniowej Ziemi dzień i noc trwają po
12 godzin(h):
a) strefa umiarkowana, c) strefa podbiegunowa,
b) strefa międzyzwrotnikowa, d) strefa podzwrotnikowa.
16. Wymień kontynenty( od największego do najmniejszego)-podaj
każdego z nich powierzchnię.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17. Dnia 21.03. i 23.09. promienie słoneczne padalą pod kąt prostym
na . . . . . . . . . . Obie półkule są . . . . . . . . . . oświetlone.
21.03. na półkuli północnej rozpoczyna się . . . . . . . . . .., a na
południowj . . . . . . . . . . . . . 22.12. Ziemia jest zwrócona ku
Słońcu bardziej półkulą . . . . . . . . . . . . . Wtedy na półkuli
południowej mamy początek . . . . . . . . . . . , a na północnej
początek . . . . . . . . . . . . . 22.06. Ziemia obrócona jest ku
Słońcu bardziej półkulą . . . . . . . . . . . . .. . Na półkuli półno-
cnej rozpoczyna się więc . . . . . . . . . . . .., a na południowej.
. . . . . . . . . . . . . .
18. Do każdego kontynentu napisz największe jezioro, jakie znajduje
się na jego terytorium.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
20. Oblicz gęstość złota, jeżeli masz podane:
a) masa złota – 9,65 kg,
b) objętość złota – 0,5 m
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21. Na podstawie fragmentów siatki kartograficznej podaj współrzędne
geograficzne punktów: 1 , 2 , 3,
110° 100° 105° 110° 0° 10-°
21. Zewnętrzna, skalna warstwa Ziemi, sięgająca do głębokości 80 – 180 km, której górną częścią jest skorupa ziemska, to:
a). atmosfera,
b). hydrosfera,
c). litosfera,
d). biosfera.
22. Urodzajność gleby określamy:
a). zdolność do zaopatrywania roślin w składniki pokarmowe, wodę i powietrze glebowe,
b). grubość warstwy próchnicznej,
c). zdolność produkcyjną gleby.
23. Żyzność gleby określana jest jako:
a). zdolność produkcyjna gleby,
b). zdolność do zaopatrywania roślin w składniki pokarmowe, wodę i powietrze glebowe,
C). proces tworzenia warstwy próchnicznej.
Opracowała:
mgr Alicja Kaczan